Ja vidusmēra autovadītājs pajautās, kad viņa automobilim nomainīta eļļa, viņš precīzi atbildēs uz šo jautājumu. Savukārt diez vai katrs vadītājs precīzi atcerēsies, kad viņa auto tika mainīts bremžu šķidrums. ZF Aftermarket eksperti atgādina, ka vecs bremžu šķidrums ir ne tikai paaugstināta riska faktors, bet arī lielāko remonta izmaksu perspektīva nākotnē.

Bremžu šķidruma maiņas intervāli

 

ZF inženieri uzskata, ka šķidrumu DOT 3, kurš pārsvarā gadijumu tika izmantots vecāku gadagājumu automobīļos, vēlams mainīt reizi gadā,bet DOT 4 un DOT 5.1 -apmēram reizi divos gados.Nomaiņas galvenais iemesls – higroskopiskums. Minētie šķidrumi izgatavoti uz polietilēnglikola bāzes un pietiekami labi uzņem mitrumu. Tā rezultātā ievērojami samazinās bremžu šķidruma viršanas temperatūra. Piemēram šķidrumam DOT 3 normālā stāvoklī vārīšanās temperatūra ir 205C,bet ar 3,5% ūdens piemaisījuma šī temperatūra samazinās līdz 140C. Tie paši rādītāji DOT 4 – 230C/155C, bet DOT 5.1 attiecīgi 270C/190C. Kādēļ bremžu šķidrums var uzvārīties? Atbilde ir vienkārša: darbības laikā bremžu mehānismi sakarst un novada temperatūru  bremžu šķidrumam. Jo aktīvāki tiek lietotas bremzes -piemēram, ilgstoša dinamiska brauciena vai braukšanas pa kalnu ceļu rezultātā – jo augstāka būs bremžu temperatūra. Kādēļ bremžu šķidruma vārīšanās ir bīstama? Kā zināms, bremžu šķidrumam jāpārvalda spiediens. Šķidrumam vāroties, tajā veidojas gaisa burbulīši. Šādu šķidrumu iespējams saspiest. Vadītāja sajūtas tajā brīdī nav tās patīkamākās: bremžu pedālis tajā brīdī kļūst mīksts, bet palēlināšanās ir vāja, vai tās nav vispār. Kāds var iebilst, ka mēranai braukšanai pa pilsētu viss minētais nav aktuāls – sak, nekad neesmu mainījis bremžu sķidrumu un viss ir kārtībā. Pirmajā acu uzmetienā – jā, bet tas negatīvi ietekmē bremžu sistēmas elementu resursu. Bremžu šķidrumu tieši tāpēc arī izgatavo higroskopisku, lai tas uzsūktu mitrumu un neļautu tam izraisīt koroziju. Ja šķidrums pārstāj uzsūkt mitrumu, bremžu maģistrāles sāk rūsēt no iekšpuses un bremžu mehānismi sāk strēgt. Pastāv arī citas nianses. Izjaucot bremžu cilindrus automobīlim, kuram ilgstoši nav mainīts bremžu šķidrums, gumijas blīvsegu iekšpusē var pamanīt dīvainus baltus nosēdumus. Tas ir katlakmens, kas veidojās no šķidrumā esošā ūdens. Katlakmens ir kalcija nosēdumi – tie dziļi iegraužas gumijas detaļās un nebūt neuzlabo to darbību un resursu. Citiem vārdiem sakot – novecojis bremžu šķidrums ir biežāk veicamu remontdarbu, precīzāk – bremžu sistēmas elementu, nomaiņas iemesls. Pēc ZF Aftermaker ekspertu vērtējuma trim no pieciem automobīļiem ūdens saturs bremžu šķidrumā pārsniedz pieļaujamo normu.

 

“Starp citu, vai jūs atceraties, kad jūsu automašīnai pēdējo reizi tika mainīts bremžu šķidrums?”

Vecais bremžu šķidrums vairs nespēj uzsūkt mitrumu. Ūdens sistēmā krājas arvien vairāk, un bremžu sistēmas korozija attīstās straujāk.

Vai atļauts jaukt šķidrumus?

Interneta forumos regulāri parādās jautājums: vai var savstarpēji jaukt šķidrumus DOT3, DOT4 un DOT5.1. Teiksim tā: tas ir galējais risinājums šķidruma līmeņa papildināšanai. Pie pirmās izdevības vēlams nomainīt šķidrumu un ieliet to, kas tur paredzēts liet pēc ražotāja norādījuma. Nekādā gadījumā nedrīkstētu jaukt polietilēnglikola DOT3, DOT4, DOT5.1 ar silikona DOT5 jo sajaucot šos šķidrumus, maisījums var noslāņoties un bremžu efektivitāte būtiski samazināsies.